Pressmeddelande 2018-05-09

Varannan svensk otrygg med hur deras personuppgifter hanteras

Varannan svensk, 54 procent, känner sig otrygg med hur företag hanterar deras person­uppgifter. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Private Identity Control, med anledning av att EU:s nya dataskyddsförordning börjar gälla i Sverige den 25 maj.

– Integritetsfrågan är en vattendelare i Sverige. Andelen personer som känner sig otrygga med hur företag hanterar deras personuppgifter är nästan exakt lika stor som andelen som känner sig trygga, säger Peter Kaiser, vd på Private Identity Control, ett helt nystartat Malmöbaserat företag som tagit fram en onlinetjänst för privatpersoner som vill samla in och ta kontrollen över sina person­uppgifter.

Undersökningen från Kantar Sifo visar bland annat att otryggheten med hur de egna personuppgifterna hanteras är större bland äldre än ungdomar. Ungefär hälften av ungdomarna mellan 16–29 år känner sig otrygga medan 6 av 10 personer i åldrarna 50–64 känner sig otrygga.

– Jag tror att unga personer i allmänhet har varit aningslösa och nu står inför ett bryskt uppvaknande. Medvetenheten om riskerna ökar, bland annat tack vare all uppmärksamhet om Facebook och Cambridge Analytica samt om EU:s dataskyddsförordning GDPR, säger Peter Kaiser.

Hur trygg man är skiljer sig även mellan olika partisympatisörer. SD-väljare är generellt mer otrygga än S och M-väljare. Hälften av de personer som sympatiserar med S och M (52 respektive 46 procent) känner sig otrygga med hur deras personuppgifter hanteras. Mest otrygga är personer som sympatiserar med SD. Bland dem svarar hela 64 procent att de känner sig otrygga. Med ”otrygga” avses personer som antingen svarat att de är ”ganska otrygga” eller ”mycket otrygga”.

Fakta om Sifo-undersökningen
Undersökningen om allmänhetens trygghet med hur personuppgifter hanteras har genomförts av Kantar Sifo under perioden 3–6 april 2018. Totalt 1000 personer i åldern 16–79 år har svarat på telefonintervjuer. Panelen har rekryterats per telefon och brev och är befolkningsrepresentativ.

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!